January 22, 2011

Beauty tips : Cara-cara mengaplikasikan eye shadow pada mata.


Tips kecantikan FCC untuk hari ini ialah bagaimana kita hendak mengenakan eye shadow pada mata kita.
Kunci supaya mata kita kelihatan cantik terletak pada eye shadow. Fungsi eye shadow bukan sekadar "mewarnai" area mata. Kalau anda boleh mengaplikasikannya secara tepat, eye shadow boleh digunakan sebagai koreksi bentuk mata lho. Bukan itu sahaja, eye shadow yang tepat boleh memberi effect dramatik atau natural sesuai yang kamu inginkan. Belajarlah triknya supaya mata anda kelihatan lebih sempurna.

Filosofi Warna
" Untuk mata yang ringkas, pilih warna terang.Mula dari pangkal kelopak mata hingga ke ujung alis mata. Gunakan berus eye shadow dengan ujung yang datar dan besar.
" Sapukan warna-warna medium pada bahagian bawah kelopak mata untuk menonjolkan bentuk kelopak mata. Aplikasikan eye shadow dengan berus berujung pendek dan berbulu lembut.
" Gunakan warna paling gelap dari palet eye shadow untuk membuat garis di sepanjang garis bulu mata. Untuk memastikan supaya tidak luntur, basahkan dulu ujung berus eyeliner. Hal ini juga membuat rias mata bertahan lebih lama.


Sesuaikan Bentuk
" Buat mata kecil dan tidak berkelopak. Pulaskan eye shadow warna gelap pada sudut luar mata atas dan bawah. Campurkan dengan warna putih pada bahagian kelopak mata. Selepas itu, pulaskan warna lebih gelap lagi di atasnya
"Bagi yang punya mata besar dan lebar, pilih eye shadow warna terang pada sudut dalam mata. Setelah itu, pulaskan warna gelap untuk bahagian sudut luar mata.
"Kalau mata yang dalam pula. Pulaskan secara merata eye shadow warna terang pada bahagian kelopak Campurkan dengan warna terang yang disapukan pada sudut luar mata.

Follow the Trick
" Sebelum kamu mula memakai eye shadow, sapukan dulu sedikit foundation pada area kelopak mata. Kemudian,sapukan mata dengan betak tabur . Cara ini bakal membuat eye shadow lebih baik dan tahan lama.
" Kalau kamu pakai cermin mata, pilih eye shadow dengan warna-warna cerah supaya mata nampak lebih menyerlah. Jika ingin kelihatan natural, pilih warna-warna bronze atau coklat.
" Sebaiknya, hindari eye shadow jenis shimmer (mengilat) kalau bukan ke majlis-majlis,kerana pemakaian yang kurang tepat akan membuat mata anda semakin sepet dan nampak bengkak.

Range Eyeshadow FCC:-
Harap beauty tips pada hari ini dapat membantu anda,terima kasih kerana sudi membaca.

Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment